Metakognitiv kunskap och självreglering
med
Petri Partanen
Publicerat
2019-04-24
Petri Partanen är legitimerad psykolog, författare och specialist inom pedagogisk psykologi, med över 20 års erfarenhet inom skola och förskola. Idag jobbar han huvudsakligen som forskare och lektor på Mittuniversitetet och med fortbildning, handledning och skolutveckling runt om i Sverige.
I den här intervjun beskriver han bland annat sin syn på pedagogisk psykologi och de viktiga begreppen metakognitiv kunskap och metakognitiv självreglering.
Relaterade länkar:
- Vad är pedagogisk psykologi? Internationellt talar man oftast om det som educational psychology. Sveriges Psykologförbund beskriver det, å sin sida, på det här sättet.
- Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund (2019) – Petris nya bok, samt ett videoklipp där han berättar kort om boken. Hans två tidigare böcker heter Från Vygotskij till lärande samtal (2008) och Att utveckla elevhälsa (2012).
- Petri finns också på Facebook, YouTube och har ett nyhetsbrev via hemsida Skolutvecklarna Sverige: http://skolutvecklarna.se/
- Metakognition – ett videoklipp där Petri själv beskriver begreppet.
- 6 tips för att träna metakognition i klassrummet – ett äldre blogginlägg med lite övergripande tips. Vi rekommenderar dock starkt att man läser Petris nya bok för att få en betydligt mer djupgående genomgång av metakognition och hur ytterligare exempel på hur man kan arbeta med det rent praktiskt i skolan.
I podcasten hör du utöver Petri också Erik Rova, Camilla Väppling och Anton Sjögren. Podden klipps och produceras av David Franzén.
Tack för att du lyssnar!